6 augustus: HEMEL EN HEL - door Jan de Jongh

Het zomerfeest van de kerk van het oosten kwam in het westen in de marge terecht: de verheer­lijking op de berg (transfigu­ratie, Mattheüs 17). Vanaf de vijfde eeuw vinden we het bij de Jaco­bieten (Syrisch-orthodoxen) in Oost-Tur­kije en Syrië. Het sluit nauw aan bij de mystiek van de Byzan­tijnse monniken over de verheer­lijking als be­stemming van de mens en het visioen van Christus als het 'onge­scha­pen licht', afglans van de Vader. Ook in de spiritualiteit van de communauteit van Taizé (Fr.) speelt dit feest een grote rol: het is ons opstan­dings­ver­haal. Het herinnert aan Filip­penzen 3:21: 'Hij zal ons vernederd lichaam herscheppen en gelijkvormig maken aan zijn verheer­lijkt li­chaam.'
De verheer­lij­king zou veertig dagen voor de kruisiging plaats gevonden hebben, maar het was te 'stralend' om het in de vastentijd op de kalen­der te zetten. Geen nood. Om­streeks 350 zou op 14 sep­tember bij de inwij­ding van de Ana­stasiakerk het kruis terug­gevonden zijn. Door veertig dagen van 14 sep­tember af te trekken kom je ongeveer op 6 augustus. lees verder